Volg het geld 1

Geven en vrijgevigheid
Leven in de kerk 9


Ik heb een prachtige bijbeltekst gevonden.      “Volg het geld!”

Prediker 10:19, “en het geld verantwoordt alles” (statenvertaling)

Als we ons afvragen waarom bijna alle TV predikers hetzelfde klinken, Is prediker het antwoord?
Als we ons afvragen waarom georganiseerde religie werkt zoals we zien, Is prediker het antwoord?
Als we ons afvragen wat wil ik nou echt in mijn hart, Is prediker het antwoord?

Op het menselijke vlak is geld het antwoordt voor alles. Hoe je erover denkt en wat je ermee doet laat zien wat je begrijpt van het werk van de Vader in jou leven.

Belangrijke vragen die we hebben binnen de relationele kerk zijn, “Hoe denk je over tienden geven” en “Wat doen we met de kinderen”. Ik moet toegeven dat ik financiële zaken met de grootste voorzichtigheid benader, omdat het zo misbruikt is.

Meestal gaat het bij degene die over dit onderwerp spreken, om meer te krijgen voor hun eigen doelen. Laat ik eerst dit zeggen, ik heb geen financiële problemen en stuur dus geen geld omdat je denkt dat dit een verborgen vraag is om dat te doen. Dat is het niet, en als dat voor jou moeilijk is om te geloven, voel je dan vrij om niet verder te lezen.

Zo veel van wat op dit gebied word gezegd, belast de mensen met schuldgevoel of koopt ze om met valse beloftes dat God ze zal zegenen en ze meer zullen terugkrijgen. Ik neem het risico om verkeert begrepen te worden omdat het mijn verlangen is dat je de vreugde en vrijheid gaat ontdekken van het ervaren van Vaders leiding in het geven zoals je dat ook in andere gebieden van je leven ervaart.
Ik pretendeer ook niet dat ik alle antwoorden heb of compleet te zijn over dit onderwerp, maar ik wil graag delen waartoe mijn levensreis mij op dit gebied geleid heeft.

 

Jezus en geld

Jezus sprak meer over geldzaken als dat hij over andere onderwerpen sprak, met uitzondering over de relatie met de Vader.

Hij zei “ waar je schat is, daar is ook je hart” ofwel waar wil je God in toelaten.

Als we de  evangeliën lezen ontdekken we dat Hij er meer over sprak als over kerk, aanbidding of zelfs gebed. Hij waarschuwde ons God goedheid en vrijgevigheid er niet mee te beoordelen, en maakte duidelijk dat overvloedig leven niets te maken heeft met hoeveel geld of goederen je hebt, maar met het eenvoudig leven in de vrijheid van Zijn rechtvaardigheid, de rust van zijn vrede, en de volheid van zijn vreugde.

Het streven om geld te hebben en de zorgen die dat met zich meebrengt hebben de kracht om het koninklijke leven uit zijn volgelingen weg te halen. Het is beter om het aan de armen te geven dan dat je hart erdoor in bezit wordt genomen.

Hij zei ook dat een verstandig hart geld zal gebruiken als gereedschap voor Gods doelen in de wereld. Het kan deuren openen en velen tot zegen zijn, als je hart er niet door in beslag wordt genomen. Gebruik het in reactie op zijn leiding en het zal een zegen zijn voor jou en anderen. Vergaar het en zijn beloften veranderen in een gevangenis voor je verduisterde hart.

Hoe wil God dat we ermee omgaan als je er zoveel goeds of zoveel verkeerts mee kunt doen.

Wordt vervolgt

Leave a Reply

