Jezus, de buitenstaander 3

buitenspelen-groen1-604x270

Geloven buiten de georganiseerde religie

Sommigen zeggen dat er maar een religie naar God leid en anderen zeggen dat alle religies naar God leiden, maar ik zou het tegenovergestelde willen zeggen: Dat geen enkele religie naar God leid. Ze kunnen misschien over God spreken, of naar God wijzen,en misschien een paar goede punten aandragen, maar ik denk, dat ze niet, en niet kunnen, leiden naar God. De vorm (structuur) waarin religie zichzelf definieert, met zijn onveranderbare leerstellingen, is op zichzelf al bewijs dat het altijd zal falen ons te leiden naar de volle realiteit van onze grenzeloze, oneindige God. Voor mij is het duidelijk dat God groter is als elke vorm (doos) die we in religie kunnen bedenken. Het is normaal om te denken dat Jezus op aarde kwam om een leger te installeren, en zijn volgelingen op te leiden om een koninkrijk op aarde te bouwen. Ik persoonlijk kijk daar toch heel anders tegenaan. Ik denk dat Jezus juist het tegenovergestelde kwam doen. Ik denk dat hij kwam om juist het koninkrijk structuur denken af te breken en ieder van ons in een persoonlijke individuele relatie met god te brengen. Ik geloof dat dit een goddelijke ervaring is die niet gebaseert is op wat ik doe (als een soort christelijk leger de wereld overwinnen), maar veel meer, de ervaring dat christus zelf ons individuele overwint met de grootheid van zijn liefde. Alleen als mijn hart vol is met zijn liefde kan ik die persoonlijke goddelijke relatie ervaren. Hoe ziet een persoonlijke relatie met god er uit? Het is persoonlijk. Het is een relatie die ik en god ervaren en begrijpen. Het is geen gezamelijke relatie. Natuurlijk hebben vele anderen ook een persoonlijke relatie, en dat is prachtig, maar ik kan niet verwachten dat zij dat op dezelfde manier ervaren als ik. De woorden die ik gebruik om mijn vertrouwen en geloof uit te drukken zijn anders. De manier waarop ik mijn verbondenheid met god ervaar is anders als dat zij dat doen. De gedachten en vragen die god in mijn hart legt – en de antwoorden die ik vind – zullen nooit hetzelfde zijn als ieder ander, want mijn relatie met God is persoonlijk.

Het tegenovergestelde gebeurt in georganiseerde religie. Religie maakt een gezamelijke identieteit. Als we ons in religie begeven gaan we spreken, gebruiken de woorden en gaan ons kleden en gedragen overeenkomstig de gezamelijk afgesproken regels. Dezelfde gedachtgang. Hetzelfde geloof. Dezelfde goed onderbouwde doctrines; en als je buiten de aangegeven grenzen gaat en vragen stelt die niet binnen het gezamelijke identieteitsplaatje passen, is de kans groot dat je het zwijgen word opgelegt of dat je word buitengesloten. Weet je, het maakt mij niet uit dat ik niet in de gezamelijke identiteit van welke georganiseerde religie, kerk of groep pas, en ik ben niet op zoek naar erbij horen of lidmaatschap. Ik ben blij dat ik een unieke relatie met mijn schepper heb, zonder einige religieuze vorm, eenvoudig leven in de realiteit van het dagelijkse leven. Ik wil eenvoudig en vrij bij de dag leven, met open gedachten om te leren en een open hart om op een organische manier contact te hebben met de wereld om mij heen.

Leave a Reply

